Rynek pracownika
Niezależnie od tego, czy za proces rekrutacji odpowiada firma specjalizująca się w HR, czy nabór prowadzi bezpośrednio pracodawca, aby pozyskać idealnego kandydata, nie wystarczy publikacja ogłoszenia. Od pracodawcy w tej materii wymaga się tak samo dużo, a może nawet i więcej, niż od przyszłego pracownika. Dlaczego? Bo zgodnie raportem Grant Thornton w sierpniu 2021 opublikowano ponad 33% więcej ofert pracy niż przed rokiem i ponad 4% więcej niż w 2019.
W największych miastach Polski w przeliczeniu na 1000 mieszkańców przypada średnio 13,8 ofert pracy (wobec 9,5 rok temu).W tym niezwykle konkurencyjnym rynku ważne jest kreatywne podejście do procesu rekrutacji oraz wykorzystanie w nim narzędzi często kojarzonych ze sprzedażą czy szeroko pojętym marketingiem online np. Google Ads czy Facebook Ads.
Ale ja nie chcę nic sprzedać, ja chcę zatrudnić pracownika!
No właśnie! Chcesz mieć ludzi do pracy? No to musisz umieć dobrze się sprzedać. Nie tylko Twoja oferta pracy powinna być atrakcyjna. Należy ją w równie atrakcyjny sposób przedstawić, a nowoczesne formy poszukiwania kandydatów, nie są już branżową ciekawostką. Powinny być standardem, mającym ułatwić i przyspieszyć proces rekrutacji. Interesujących ofert pracy szukamy nie tylko na portalach typu pracuj.pl czy LinkedIn. Coraz większą rolę w procesie pozyskiwania idealnych kandydatów odgrywa Google oraz social media z Facebookiem na czele.
Nie szukaj. Daj się znaleźć.
Wiemy już, że ofertę pracy trzeba dobrze sprzedać, a pracownicy szukają i porównują oferty podobnie jak produkty w sklepie internetowym. Logiczną konsekwencją jest wobec tego zastosowanie narzędzi, które na co dzień ułatwiają życie właścicieli sklepów internetowych i ich klientów: linków sponsorowanych, remarketingu, sponsorowanych postów itd. Dlatego zamiast szukać pracownika: po prostu daj się znaleźć! Zaprezentuj atrakcyjną ofertę, przekieruj kandydata na dobrze zbudowany landing page, utrzymaj jego uwagę i ciesz się napływającymi aplikacjami.
Google Ads w procesie rekrutacji
Dlaczego i czy warto skorzystać z Google Ads przy procesie rekrutacji? Odpowiedź jest krótka: skala, mierzalność, opłacalność, czyli jednym słowem: skuteczność tego typu kampanii.
Skala
Spójrzmy na ten problem z perspektywy pracodawcy. Biorąc pod uwagę ostatnie miesiące frazy kluczowe takie jak: praca dodatkowa, praca kierowca lub praca dla studenta były wpisywane do Google kilka tysięcy razy miesięcznie. To tylko kilka przykładów, które obrazują jak duży potencjał stoi za reklamą bezpośrednio w wyszukiwarce.
Oznacza to również, że jesteśmy w stanie precyzyjnie dotrzeć do użytkowników poszukujących bardzo konkretnych ofert pracy. Z drugiej strony jest pracownik – kandydat, któremu skracamy drogę do naszej strony docelowej i jednocześnie oferty. Przy czym w przypadku kampanii Google, nasz kandydat odwiedza naszą stronę internetową, więc w 100% koncentruje swoją uwagę na danej ofercie i przynajmniej przez chwilę nie porównuje jej z ofertami konkurencyjnymi. Nie zapominajmy też o remarketingu. Jaki wpływ masz na to co widzi kandydat po przejrzeniu Twojego ogłoszenia na pracuj.pl? Google Ads daje nam możliwość utrzymania uwagi naszego przyszłego pracownika po tym, jak opuścił naszą stronę.
Mierzalność
Dobrze przygotowana kampania Google Ads gwarantuje nie tylko to, że nasze ogłoszenie zobaczy konkretna grupa docelowa. Płacisz za kliknięcie, więc każda wydana złotówka będzie miała odzwierciedlenie w użytkowniku, który trafi na Twoją stronę. Sama reklama będzie akcentować różne, kluczowe cechy oferty. Dzięki temu pracodawcy mogą na bieżąco sprawdzać, które z nich rzeczywiście działają na kandydatów i skłaniają ich do kliknięcia w reklamę i następnie do aplikowania. Szybko zweryfikujemy, czy docelowych kandydatów lepiej motywują informacje o zarobkach i premiach, samochód służbowy, dostępność karnetów sportowych i innych benefitów, czy inne formy pozapłacowej motywacji. Analityka dostępna od ręki, to niewątpliwy atut tego typu rozwiązania. Zyskujesz nie tylko aplikacje potencjalnych kandydatów, ale tez informacje o tym co na co zwrócił uwagę kandydat. Tym samym wiesz, w jaki sposób utrzymać pracownika w firmie.
Opłacalność
Skoro mamy produkt w postaci oferty pracy i potencjalnego klienta online, to można podobnie jak w przypadku kampanii PPC dla e-commerce zadbać o jej opłacalność. Agencje zajmujące się digital marketingiem są przyzwyczajone do pracowania na określonych KPI, więc i w tym przypadku nie będzie z tym, żadnego problemu. Takie podejście pozwala również skonsolidować koszty i zaoszczędzić na promowaniu ogłoszeń na kilku różnych portalach. Poza tym Google Ads daje możliwość “zamknięcia” działań z momentem pozyskania pracownika. Jeśli nie mierzysz jeszcze kosztu pozyskania pracownika, to kampania Google Ads, może być dobrym początkiem.
Dajemy słowo, to działa
Rynek pracy, początkowo “zamrożony” przez pandemię koronawirusa, odnotowuje teraz wyraźne wzrosty. Nawet jeśli porównujemy dane z okresu przed pandemią. Chcąc prowadzić efektywną rekrutację należy więc o ofercie pracy myśleć jak o produkcie, który bez odpowiedniej reklamy nie przebije się przez wysoką konkurencję.