Halo mobilki, jest praca!
Rekrutacja kierowców w obecnej sytuacji na rynku, gdzie braki kadrowe kierowców spowodowane są powrotem Ukraińców do ojczyzny i atrakcyjnymi ofertami firm z zachodu, okazuje się sporym wyzwaniem dla działów hr i spedytorów. I tutaj pada pytanie jak efektywnie zatrudnić kierowcę pośród tak wielu ofert?
Kierowca to nie YETI. Wiemy jak wygląda, wiemy co go kręci i czego oczekuje. Nie jesteś pewny, zajrzyj na fora i grupy społecznościowe. Tam każdy otwarcie mówi to, co potwierdzają raporty rynku, że wszystko sprowadza się do jednego: wynagrodzenia. Nie ukrywaj go jakby było jakąś wielką tajemnicą. Kierowca to człowiek z krwi i kości, to pewny siebie facet, który szuka wyższej płacy i lepszych warunków pracy. Pokaż to w swoim ogłoszeniu, a będziesz o krok bliżej celu.
Najprostsza droga nie zawsze jest najlepsza…
Już w 4 kwartale 2021 roku w Polsce szacowano, że niedobór kierowców z uprawnieniami C+E wyniesie 124 tys. etatów, a przełom roku 2021/2022 to ciągły wzrost zapotrzebowania, który widać poprzez zwielokrotnienie ilości ogłoszeń na portalach rekrutacyjnych. Niestety ciężko na zbiorczej liście ofert wyróżnić swoją firmę i jej atuty. Jaka jest alternatywa? Niech kierowca znajdzie Ciebie i Twoją firmę.
Wracając do naszych mobilków – większość dnia spędzają za kółkiem, a wieczorną formą rozrywki są kontakty ze znajomymi, przeglądanie serwisów o tematyce hobbystycznej, motoryzacyjnej. A to wszystko odbywa się w sieci i na portalach społecznościowych. To właśnie tam powinna pojawić się Twoja oferta pracy. Większość pracodawców szturmem idzie standardową drogą, nie mając świadomości, że mogą w procesie rekrutacji wykorzystać narzędzia digital marketingu, których doświadcza każdy z nas podczas codziennego surfowania w sieci. Nasza oferta pracy to w obecnej rzeczywistości produkt, który należy dobrze zareklamować i sprzedać.
Ale jak przedstawić ofertę pracy w reklamie?
Zwięźle i na temat. Pokaż co kierowca może zyskać, zbuduj zaufanie wobec Twojej firmy i daj naszemu mobilkowi możliwość łatwego i szybkiego kontaktu z Tobą. Nie proś go o wypełnianie długich i skomplikowanych formularzy rekrutacyjnych. Kandydaci najczęściej czytają informacje zawarte na samym początku ogłoszenia i rzadko kiedy doczytują do końca. A to właśnie tam można znaleźć wytyczne dotyczące wymaganych kwalifikacji.
Dodatkowo aplikacja nie zostanie wysłana, jeśli nie zostanie załączony plik z CV. Tylko kto z nich ma na swoim smartfonie lub tablecie aktualne CV?
To jest właśnie moment, w którym nasz mobilek ucieka. Bo jak już przebrnie przez długi formularz scrollując na telefonie to jeszcze musi mieć pod ręką CV. Dlatego zastanów się co ma dla Ciebie większą wartość. Kontakt do osoby z odpowiednimi uprawnieniami i chęcią pracy, czy wygłaskany PDF na skrzynce hr-owca?
Kiedy wydaje Ci się, że znalazłeś rozwiązanie.
Przyjmijmy, że zoptymalizowałeś treść ogłoszenia. Wysokość wynagrodzenia została podana na tacy, a formy kontaktu są przyjazne dla użytkowników smartfonów. Sprawa załatwiona? Niekoniecznie. A co dzieje się, jeśli w momencie czytania Waszego ogłoszenia, kandydata uwagę odrywa coś innego, albo nie ma czasu, żeby akurat pogadać? Wychodzi z ogłoszenia i w rezultacie zapomina o Was. Spokojnie nie wszystko stracone. Przypomnijcie sobie co się dzieje, jak porzucicie koszyk zakupowy w sklepie internetowym. Jego reklamy będą Was “prześladować” tak długo, aż nie sfinalizujecie transakcji. A teraz pomyśl o zakupach jak o poszukiwaniu pracownika. Wykorzystując remarketing, przypominj mobilkowi o swojej firmie i swojej ofercie pracy. Biorąc pod uwagę, że średni czas poszukiwania nowej posady to średnio ponad 2,5 miesiąca, wszelkie reklamy, które pozwolą utrzymać zaangażowanie kandydata, to właściwie obowiązkowy element skutecznej rekrutacji.
Rynek pracownika czy pracodawcy.
Rozwój branży transportowej powoduje zwiększenie zapotrzebowania na kierowców. Wszystko sprowadza się do jednego. Nie ty wybierasz pracownika, to pracownik wybiera Ciebie. Dokona subiektywnego wyboru. Przegląd ofert pracy, jest jak konkurs piękności, daj kierowcy jak najwięcej argumentów, żeby wybrał właśnie Ciebie.