Jak firmy szukają pracowników?
Tak, tak jest masa narzędzi na rynku, od serwisów typu pracuj.pl czy olx.pl/praca aż po współpracę z headhuntingiem i wystarczy coś wybrać. Jednak badania rynku pracy, jasno pokazują, że to “coś” nie zawsze wybieramy trafnie. Wg. raport Work Service firmy, które planują zwiększyć zatrudnienie osób pracujących przy produkcji, tylko w 18% wykorzystują social media przy procesie rekrutacji. Zdecydowanie najczęściej, bo aż w 53% posługują się portalami z ogłoszeniami o pracę oraz własną stroną internetową. Równie chętnie posiłkują się pomocą Urzędów Pracy. Nie trudno w wniosek, że panuje powszechne przekonanie o tym, że to najlepsze sposoby na dotarcie do potencjalnego kandydata. Ale czy na pewno?
Jak pracownicy szukają pracy?
Trochę inaczej, niż są o tym przekonani pracodawcy. Owszem przeglądają portale związane z pracą, korzystają z ofert zamieszczonych w Urzędach Pracy, ale wykorzystują dostępne metody w innym stopniu niż pracodawcy. Randstad informuje, że 44% kandydatów sprawdza profil przyszłego pracodawcy na social mediach, a Work Service, że ponad 30% kandydatów wykorzystuje te kanały do poszukiwania ofert pracy. Ogłoszenia w urzędach przegląda zaledwie co czwarty kandydat. Nawet jeśli dopasujesz się do preferencji Twoich przyszłych pracowników, nie powinieneś zapominać o kandydatach pasywnych.
Grzechy główne działów HR
Sprawdź które z nich popełniasz 😉
- brak angażowania własnej strony i social mediów
- brak afiliacji (czyli nagradzania poleceń)
- słaba marka pracodawcy (employer branding)
- brak konkretów w treści ogłoszenia (wysokość wynagrodzenia, benefity)
- niska użyteczność strony poświęconej karierze
- brak narzędzi angażujących kandydatów pasywnych
W zależności od tego, kogo szukasz i czego oczekujesz od kandydata, powinna się zmieniać Twoja strategia działania.
Kandydat zobaczył ogłoszenie i co dalej?
Dobre pytanie prawda… Czy wiesz ile czasu potencjalny kandydat poświęca na zapoznanie się z treścią Twojego ogłoszenia? Albo, co ważniejsze, co robi po tym? Podobnie jak w przypadku układania ścieżki sprzedaży, także w procesie rekrutacji należy pamiętać o utrzymaniu uwagi kandydata na każdym etapie, począwszy od sposobu dotarcia, a kończąc na pozyskaniu CV lub leada kontaktowego.