Raz, a dobrze?
Dziś wracamy do tematu pisania ogłoszeń o pracę. Przy redakcji często sięgamy po archiwalne ogłoszenia, albo szukamy wzoru. Zresztą nie ma z tym większego problemu. W sieci znajdziesz całą masę przykładów i szablonów z ogłoszeniami o pracę. Znajdziesz zarówno te krótkie i lapidarne, jak i zdecydowanie bardziej rozległe. Jedne będą eksponowały wymagania wobec kandydata, inne szczegółowo wskażą wszystkie benefity. Tylko jak wybrać taki wzór, który naprawdę zaangażuje kandydatów? Chciałoby się to zrobić raz, a dobrze ale… staraj się unikać korzystania z gotowych szablonów. Możesz się nimi zainspirować, ale pamiętaj, że szukasz osób na konkretne stanowisko, a gotowce zazwyczaj są uniwersalne. Ci, którzy poszukują pracy, nie chcą odpowiadać na pełne frazesów ogłoszenia, bo z nową pracą szukają możliwości rozwoju, wyższego wynagrodzenia lub lepszej atmosfery w zespole. Dlatego, redagując treść ogłoszenia, zawsze powinieneś brać pod uwagę charakterystykę stanowiska oraz kontekst rynkowy. Warto eksperymentować i weryfikować, jak sprawdzają się różne warianty. Optymalnej treści ogłoszenia nie uzyskasz przy pierwszym podejściu. Dziś podpowiemy Ci, które elementy warto wziąć pod lupę, żeby znaleźć się o krok bliżej od idealnego ogłoszenia.
Niezbędnik hr-owca
Każdy z nas kojarzy firmę Victorinox z bardzo użytecznymi nożami, popularnymi nie tylko wśród różnych służb, ale również zwykłych turystów. Pomysł właściciela był prosty, stworzyć niewielkie noże wyposażone w szereg praktycznych funkcji. To właśnie praktyczne zastosowanie stoi za ich sukcesem. Z ogłoszeniem o pracę, jest podobnie, musi być praktyczne żeby było atrakcyjne. Dlatego warto zacząć od sprawdzenia tego co jest niezbędnym minimum:
- opis stanowiska i zakres obowiązków pracownika – powinny być jasne i konkretne
- wymagania wobec kandydata – sprecyzuj swoje wymagania, wskaż, kogo poszukujesz i jakich umiejętności wymagasz
- korzyści – pokaż, co konkretnie oferujesz przyszłemu pracownikowi. Poza wysokością wynagrodzenia, warto wskazać inne atuty
Jednocześnie unikaj lub uważaj na:
- zbyt długie opisy zakresu obowiązków, bądź konkretny, ale pamiętaj, że pracownik to nie maszyna
- nie myl korzyści z pozapłacowymi benefitami, pracownicy bardziej zwracają uwagę chociażby na możliwości rozwoju, więc pokaż im ścieżkę kariery zamiast tracić czas i miejsce na multisporta
Kolejność ma znaczenie
Obecnie mówi się o tym, że nastał rynek pracownika, co oznacza dla pracodawców zdecydowanie większe niż wcześniej problemy z obsadzaniem etatów. Dlatego warto pomyśleć o pracy, jak o produkcie, który należy dobrze sprzedać i zacząć ogłoszenie właśnie od przedstawienia korzyści dla pracownika. To tam kandydat znajduje odpowiedź na najważniejsze z jego perspektywy pytanie: dlaczego powinienem zgłosić się do Was, a nie innej firmy? Jeśli masz wątpliwości zajrzyj na fora i do branżowych raportów, aby zobaczyć co kieruje ludźmi przy zmianie pracy. Odpowiedz na ich realne potrzeby, a odpowiedź na Twoje ogłoszenie też będzie wyraźnie lepsza. I chociaż nie ma formalnego obowiązku informowania kandydatów o wysokości wynagrodzenia, to zdecydowanie lepiej jest je wskazać. Płaca jest kluczowa dla większości kandydatów, co więcej, wielu z nich dosłownie pomija oferty, które nie podają choćby zakresu zarobków. Biorąc pod uwagę fakt, że większość potencjalnych pracowników, to kandydaci pasywni, należałoby z tego zrobić priorytet.
Dogadaj się
To do kogo mówisz, powinno determinować w jaki sposób mówisz. Sprawdź, czy język Twojego ogłoszenia jest dostosowany do persony kandydata. Posługiwanie się przesadnie formalnym tonem nie pomaga wyróżnić się z tłumu. Wiesz kogo poszukujesz, więc unikaj jak ognia ogólnych sformułowań i banałów. Szukasz kierowcy z doświadczeniem? Napisz, że szukasz mistrza kierownicy, który potrafi zaparkować tirem na osiedlowym parkingu. Chcesz zatrudnić dobrego sprzedawcę? Napisz, że czekasz na kandydatów potrafiących sprzedać kostkowany lód na biegunie południowym. Wykaż się kreatywnością, a na pewno zostaniesz zapamiętany. Warstwa językowa jest bardzo ważna. Zwracaj się bezpośrednio do swojego przyszłego pracownika, Twoje ogłoszenie powinno rozmawiać z osobą po drugiej stronie, a nie być suchą prezentacją wymagań i oczekiwań.