Od czego zacząć?
Persona kandydata czy też klienta to krótko rzecz ujmując zestaw cech, który charakteryzuje określoną grupę odbiorców tworząc w ten sposób profil “typowego” klienta usługi lub produktu. W tym przypadku mówimy o kandydacie na określone stanowisko i zanim zaczniemy nabór, powinniśmy się zastanowić: kogo szukamy, kim jest idealny kandydat i jakie ma cechy.
Dobrze opracowana persona pomoże nam lepiej poznać naszego przyszłego pracownika, więc warto poświęcić kilka chwil i zadać kilka pytań o:
- Cele i zadania: Do czego dąży kandydat? Jakie cele, poza odpowiednim wynagrodzeniem, chce osiągnąć?
- Motywację: Jakie czynniki sprawiają, że kandydaci podejmują określone działania?
- Wyzwania: Jakie trudności napotykają kandydaci przy poszukiwaniu nowej pracy? Co muszą zrobić, żeby się z nimi uporać?
- Oczekiwania: Jakie potrzeby i oczekiwania mają kandydaci? Czego oczekują od samego procesu rekrutacji oraz przyszłego pracodawcy?
Od teorii do praktyki
W sieci można znaleźć całą masę szablonów, które pomogą Ci w stworzeniu persony idealnego kandydata. Często różnią się one między sobą aspektami do przeanalizowania. Wiele z nich będzie nieadekwatna do Twoich potrzeb, bo służą do określania persony zakupowej. Ale jeśli poza oczywistymi aspektami opisanymi powyżej, dotyczącymi celów, motywacji, umiejętności i oczekiwań weźmiesz pod uwagę kanały komunikacji i formę przekazu będziesz o krok bliżej od skutecznej rekrutacji.
Szansa na sukces
Jeśli nie wyznaczałeś wcześniej persony kandydata, swój kolejny nabór rozpocznij właśnie od tego. Odrobione w ten sposób zadanie domowe pozwoli Ci uniknąć często powielanych błędów. Dokładnie znając swojego przyszłego pracownika:
- unikniesz banałów komunikacyjnych w ofercie pracy
- odpowiednio wyeksponujesz swoje atuty lub dostosujesz swoją ofertę do jego potrzeb
- Twoje ogłoszenie trafi tam, gdzie potencjalni kandydaci szukają nowych ofert
- Twój przekaz będzie spersonalizowany i dostosowany do odbiorcy
Brzmi dobrze? Zbudowane w ten sposób poczucie, że “wiem kogo szukam” to wymierne korzyści. To Twój czas spędzony na sprawdzaniu CV kandydatów, którzy nie pasują do Twojej firmy. To pieniądze zaoszczędzone na publikacji ogłoszenia w nieodpowiednim miejscu. To możliwość wykorzystania tej persony w marketingu rekrutacyjnym i zbudowanie przewagi nad konkurencją.