HR service

Sztuka rekrutacji: narzędzia i technologie wspomagające proces pozyskania pracownika.

Spis treści

4 min. czytania


W świecie biznesu proces rekrutacji można porównać do przygotowania idealnej kawy – wymaga staranności, uwagi do detali i czasami odrobiny sztuki. Skuteczny proces rekrutacji to nie tylko precyzyjne przesiewanie kandydatów, ale także umiejętność przyciągania odpowiednich talentów. Współczesne narzędzia i technologie oferują nieocenione wsparcie, ułatwiając pracę rekruterów i przyspieszając znalezienie odpowiednich kandydatów. Oto kilka przykładów, jak codzienne narzędzia i innowacje w działach HR wspomagają proces rekrutacji:

Platformy rekrutacyjne online

Jobllegro, HRlink, ReX Recruitment Exchange czy Exact Systems to tylko kilka przykładów, platform wspierających działania związane z HR, które są dostępne na rynku. Kojarzysz niektóre z nich, prawda? Umożliwiają one publikowanie ofert pracy, zarządzanie zgłoszeniami, a także komunikowanie się z kandydatami czy zarządzanie aplikacjami. Dzięki nim rekruterzy mogą osiągnąć szerszy zasięg, dotrzeć do specjalistów z różnych regionów i przyspieszyć cały proces poszukiwania pracowników.Publikując ogłoszenie o pracę, warto też wziąć pod uwagę portal, na którym je opublikujemy. W przypadku wielu branż funkcjonują portale w dużej mierze wyspecjalizowane w poszukiwaniu konkretnych specjalistów. Szukasz osoby do marketingu? Wystaw ogłoszenie na Rocket Job. Szukasz kandydata na stanowisko związane z IT? Opublikuj ogłoszenie na No Fluff Jobs. A może szukasz kierowcy? Niech Twoje ogłoszenie pojawi się na etransport! Wykorzystuj dedykowane portale branżowe, na których łatwiej będzie Ci znaleźć kandydatów z określonymi kompetencjami i umiejętnościami.

Kampanie rekrutacyjne

,,Kampanie? Ale ja nie chcę nic sprzedać – chce tylko pozyskać pracowników.” 

Rekrutacja to także proces sprzedaży. Musisz sprzedać siebie jako pracodawcę. Proces pozyskiwania pracownika to nie tylko formalne ogłoszenia i wymagania zawarte w ofercie pracy. To również tworzenie atrakcyjnej wizji firmy jako miejsca pracy, które warto wybrać spośród wielu opcji na rynku. Jakie możliwości da Ci kampania rekrutacyjna? Pozwoli Ci nie tylko dotrzeć do osób zainteresowanych danym stanowiskiem pracy czy 

zaprezentować ofertę pracy, ale zbuduje również pozytywny wizerunek firmy. Kampania to dobry sposób na działania związane z employer brandingiem , który może ułatwić dotarcie i przekonanie potencjalnych kandydatów, że to właśnie Twoja firma jest tą, do której warto aplikować i w której można rozwijać swoje kompetencje i umiejętności związane z konkretną branżą i stanowiskiem. Efekt? Więcej chętnych osób do pracy!

Sztuczna inteligencja w ocenie kandydatów

Sztuczna inteligencja ma pomóc w wybraniu idealnego kandydata? Niemożliwe! A jednak. Możliwe i całkiem pomocne! Devire zwraca uwagę, że wprowadzenie sztucznej inteligencji do procesu rekrutacji umożliwia bardziej obiektywną ocenę kandydatów. Dzięki analizie danych, algorytmy sztucznej inteligencji są w stanie dokładnie ocenić profile kandydatów, kierując się precyzyjnymi kryteriami. W rezultacie ogranicza to wpływ czynników niezwiązanych z kompetencjami kandydata jak subiektywna ocena kandydata przez rekrutera.  Algorytmy AI analizują nie tylko kwalifikacje i doświadczenie, ale także umiejętności miękkie, co pozwala lepiej dopasować kandydatów do wymagań danej roli. Odpowiednie algorytmy pozwalają monitorować reakcje emocjonalne kandydatów na różne sytuacje podczas rozmowy rekrutacyjnej. Analiza np. mowy ciała i tonu głosu może dostarczyć cennych informacji na temat cech osobowościowych, które mogą być istotne dla danego stanowiska. Przykładem takich narzędzi są: Pymetrics, Mya Systems czy HireVue. Korzystając z takich rozwiązań, musimy pamiętać, że rozmowa rekrutacyjna jest sztucznym wydarzeniem, przez co może potęgować reakcje stresowe. Często ma też niewiele wspólnego z codzienną pracą na danym stanowisku, choć są od tego również wyjątki.

Social media

,,Praca w Poznaniu”, ,,Dam pracę – Rzeszów”, ,,Praca kierowcy B,C,C+E Ogłoszenia/Oferty” to zaledwie kilka przykładów grup na Facebooku, które zrzeszają kandydatów do pracy. Poszukiwanie kandydatów za pośrednictwem takich grup pozwala dotrzeć do osób, które nie tylko aktywnie poszukują pracy, ale które mogą rozważać zmianę pracy, w czym pomaga sam sposób działania Facebooka. Grupy – grupami, ale jak jeszcze możemy wykorzystać social media?

Platformy społecznościowe stają się potężnym narzędziem rekrutacyjnym, które pozwalają budować relacje z potencjalnymi kandydatami, udostępniać informacje o kulturze firmy i pozyskiwać talenty. Według badań Adecco, około połowa osób aktywnych zawodowo poszukuje pracy lub informacji o ofertach pracy właśnie za pomocą mediów społecznościowych.

Wideo rozmowa rekrutacyjna

Pandemia i praca zdalna w dużej mierze przyczyniły się do wzrostu popularności wideo rekrutacji. Pozwala ona rekruterom w łatwy sposób poznać kandydatów w bardziej osobisty sposób i zweryfikować niektóre z umiejętności wpisywanych w CV, np. przeprowadzić rozmowę w języku obcym czy dać ustne zadanie rekrutacyjne. Wideo rozmowa nie tylko skraca czas procesu rekrutacji w porównaniu z tradycyjną rekrutacją (według badań Spark Hire nawet o 6-9 dni) , ale także jest okazją do dodania ludzkiego wymiaru do relacji między rekruterem a kandydatem.