HR service

HR-owy fact check 2021

Spis treści

4 min. czytania

Tak, jak zmieniają się trendy e-commerce, tak też zmieniają się współczesne trendy HR. Kolejne pokolenia pracowników, postępująca cyfryzacja czy sytuacja rynkowa przekładają się na nowe zachowania. Być może jesteś z nimi na bieżąco, ale zerknij na nasz HR-owy fact check.

Nowy kierunek

  1. Na polskim rynku pracy dominują kandydaci pasywni.

Jak wynika z raportu “Barometr Rynku Pracy X” firmy Work Service, niemal 80 proc. uczestników polskiego rynku pracy to kandydaci pasywni, a więc osoby, które nie rozglądają się za nowym miejscem pracy. Rekruterzy muszą więc do nich samodzielnie dotrzeć, przedstawić ofertę i przekonać do zmiany pracy.1

  1. Google i Facebooka – to z nich korzystają młodzi przy szukaniu pracy

W skali światowej najpopularniejszym sposobem poszukiwania pracy są internetowe wyszukiwarki pracy oraz tablice/gabloty z ogłoszeniami o wolnych stanowiskach pracy. Szukając pracy młodzi (powyżej 18 a 24 r.ż.) częściej niż starsi korzystają z platform online (Google, Twitter i Facebook). W kolejnych okresach spodziewany jest wzrost tego trendu na rynku pracy.2

  1. Rola social mediów w procesie rekrutacji stale rośnie

Sposoby rekrutowania pracowników różnią się w zależności od branży. Np. Od 13 do 19% firm używa social mediów do rekrutacji, a ponad 30% kandydatów szuka właśnie tam.3

  1. Kandydat szuka pracy średnio przez 2,6 miesięcy

Przeprowadzone badania wykazały, że:

  • 44% badanych sprawdza profile pracodawców w social media; 
  • co czwarty aplikuje do pracy przez takie portale i aplikacje;
  • średni czas poszukiwania pracy uległ skróceniu do 2,6 miesiąca (z 3,1 w ubiegłym kwartale).4
  1. Kandydaci poświęcają ogłoszeniu o pracę mniej niż minutę czasu.

Badania przeprowadzone przez The Ladders wskazują, że średnio kandydaci spędzają na czytaniu ogłoszenia rekrutacyjnego mniej niż minutę i w tym czasie podejmują decyzję, czy aplikować, czy też nie.

Kandydaci najczęściej czytają informacje zawarte na samym początku ogłoszenia i rzadko kiedy doczytują do końca.5

  1. Dla wielu stanowisk proces rekrutacji wskutek pandemii stał się całkowicie zdalny.

– Z naszych najnowszych badań wynika, że 44 proc. respondentów korzysta z serwisów internetowych przy szukaniu nowego zatrudnienia. Ten trend pogłębił się jeszcze za sprawą pandemii. W ostatnim okresie w zasadzie cały proces rekrutacji przeszedł do trybu online w przypadku wielu stanowisk. Dlatego pracodawcy jeszcze chętniej korzystają z tego kanału, a widać to szczególnie w przypadku portali oferujących stanowiska specjalistyczne – dodaje Mateusz Żydek.6

  1. Kandydaci szukają konkretów.

Dobrze napisane ogłoszenie o pracy nie wystarczy. Z doświadczenia naszych klientów wiemy, że:

  • Nie wymagaj CV. Wielu kandydatów do pracy fizycznej nie ma gotowego życiorysu lub nie ma go „pod ręką”. Jeśli będziesz wymagać takiego dokumentu, o wiele mniej osób odpowie na Twoje ogłoszenie.
  • Podaj w ofercie pracy numer telefonu, aby kandydaci mogli szybko zgłosić chęć do pracy. Zgłoszenia mailowe potraktuj jedynie jako opcję dodatkową.
  • Podaj najważniejsze fakty o Twojej firmie, aby zbudować zaufanie – jak długo istnieje, czym się zajmuje, ilu pracowników zatrudnia. Wielu pracowników fizycznych ceni bezpieczeństwo zatrudnienia.7
  1. Sektor przemysłu również z problemami rekrutacyjnymi

Sektor przemysłu miał największe trudności z pozyskaniem kandydatów z umiejętnością obsługi maszyn oraz kompetencji technicznych i inżynieryjnych.8

  1. Zapotrzebowanie na pracowników niższego szczebla stale rośnie.
źródło: https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2021/11/Rynek-pracy-w-czasie-koronawirusa-w-pa%C5%BAdzierniku-2021.pdf

Ku zmianom

Czy w Twojej pracy również zauważyłeś zmiany w procesie rekrutacji? A może już możesz pochwalić się aktualizacją procedur?

Z naszych obserwacji jasno wynika, że branża HR zmierza w stronę konsekwentnej ewolucji. Na szczęście zmiany nie są na tyle duże, by wywrócić funkcjonowanie Działów Rekrutacji do góry nogami. Nie należy jednak czekać do ostatniej chwili – podobnie jak w e-commerce, kluczowe będzie tutaj wyprzedzanie trendów i konkurencji, bycie przygotowanym na nowe.


1 https://www.pulshr.pl/rekrutacja/goraca-dyskusja-na-temat-pracuj-pl-czas-portali-z-ofertami-pracy-sie-konczy,61857.html
2 https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/2019_02_Raport_Rynek-pracy_luty-2019.pdf, str. 12
3 https://www.workservice.com/pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/Ekspert-HR-komentuje/Barometr-Rynku-Pracy-XV-74-6-firm-chce-utrzymac-poziom-zatrudnienia
4 https://www.randstad.pl/o-randstad/dla-mediow/, str. 13 i 42
5 https://weblog.infopraca.pl/2019/05/czasu-czytamy-ogloszenie-rekrutacyjne/
6 https://www.prawo.pl/kadry/ogloszenia-o-prace-kogo-szukaja-pracodawcy-za-posrednictwem,508267.html
7 https://poradydlafirm.pracuj.pl/jak-szukac-pracownikow-fizycznych/
8 https://www.polskieforumhr.pl/wp-content/uploads/2021/11/raport_Trendy-w-zatrudnieniu_2021.pdf, str. 41
9 https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2021/11/Rynek-pracy-w-czasie-koronawirusa-w-pa%C5%BAdzierniku-2021.pdf, str. 13