HR service

Rekrutacja pracowników produkcji. Jak robić to skutecznie?

Spis treści

3 min. czytania

Pracownik produkcji – mogłoby się wydawać, że znalezienie kandydata na to stanowisko będzie szybkie, proste i przyjemne. Niestety nie. Według Tikrow w 9 organizacjach na 10 w ciągu całego roku występują sytuacje, gdy brakuje rąk do pracy na stanowiskach niewymagających specjalistycznych kompetencji. To wyzwanie dotyka przede wszystkim sektorów, gdzie zapotrzebowanie na pracowników produkcji jest szczególnie znaczące takie jak branża produkcyjna i magazynowa.

 

Brak pracowników w sektorze produkcyjnym to problem, który może wpływać na efektywność działalności przedsiębiorstw, prowadząc do opóźnień w produkcji czy utraty potencjalnych kontrahentów. Warto zastanowić się, jak skutecznie zarządzać procesem rekrutacji, aby sprostać temu wyzwaniu.

Co właściwie wymagamy na tym stanowisku?

Przed rozpoczęciem rekrutacji ważne jest, aby dokładnie zdefiniować wymagania dotyczące stanowiska pracy. Określenie umiejętności, doświadczenia oraz kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zadań w produkcji pozwoli uniknąć zbędnych zgłoszeń i skupić się na poszukiwaniu idealnych kandydatów.

 

Przewidujemy, że proces rekrutacji może nie spełnić naszych oczekiwań, jeśli postawimy poprzeczkę za wysoko? Możemy się zastanowić, czy zamiast szukać idealnych kandydatów, może prościej i korzystniej dla nas będzie skupienie się na kandydatach, którzy są gotowi na zmianę lub nabycie nowych kwalifikacji.

A co oferujemy?

Ogłoszenie rekrutacyjne powinno zawierać wszystkie najważniejsze informację dotyczące pracy. Fakt, że szukamy pracownika na produkcję, to nie powód, żeby nie traktować go inaczej niż, przykładowo, pracowników biurowych. Powiedz mu ile zarobi, w jakim systemie będzie pracował i jakie inne benefity dla niego przewidziałeś. Jeśli zapewniasz możliwość szkoleń na dane stanowisko również przekaż, to w treści ogłoszenia. Być może w obecnej sytuacji firma będzie mogła pozwolić sobie na zatrudnienie osób szukających możliwości zmiany swoich kwalifikacji.

Motywowanie pracowników produkcyjnych

W przypadku pracowników produkcyjnych warto pomyśleć o zróżnicowaniu zadań. Praca na produkcji może być monotonna, co z biegiem czasu będzie odbijało się na efektywności pracowników. Dodatkowo pracownicy, którzy mają możliwość wykonywania różnych zadań, zyskują szersze doświadczenie zawodowe, co może przyczynić się do ich satysfakcji zawodowej. Do motywatorów pracowników produkcji zaliczyć możemy także: atrakcyjne i sprawiedliwe wynagrodzenie, bezpieczne i komfortowe miejsce pracy, dostęp do nowoczesnej technologii, która może ułatwić pracę czy benefity pozapłacowe. Jak czytamy na blogu AAS Recruitment najbardziej pożądane benefity przez pracowników produkcji to m.in: karta sportowa, dofinansowanie do posiłków, dofinansowanie do języka obcego, dostęp do prywatnej opieki medycznej, darmowy transport do pracy lub jego dofinansowanie czy dodatkowe premie. To właśnie na to w ogłoszeniu kandydaci zwrócą największą uwagę. 

 

Jeśli Twoja firma organizuje spotkania integracyjne, konkursy pracownicze albo w inny sposób dba o zaangażowanie swoich pracowników, warto również o tym powiedzieć. Pokazanie sposobu funkcjonowania organizacji może w znaczący sposób wpłynąć na ilość otrzymywanych aplikacji. Organizujesz cykliczne szkolenia, a większość kadry zarządzającej i kierowniczej w firmie pochodzi z wewnętrznych rekrutacji, konkursów czy awansów najbardziej obiecujących i zaangażowanych pracowników? Świetnie! Pochwal się tym, w jaki sposób dbasz o rozwój swoich pracowników.

Wykorzystaj narzędzia online

Korzystaj z różnorodnych platform rekrutacyjnych, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych pracowników. Portale pracy, strony społecznościowe oraz grupy zrzeszające osoby z danej lokalizacji do pracy to doskonałe narzędzia do promocji ogłoszeń rekrutacyjnych. Warto też wziąć  pod uwagę kampanie rekrutacyjne – Google Ads czy Meta Ads (dawniej Facebook Ads). Pozwalają one dotrzeć zarówno do kandydatów aktywnych (osób poszukujących aktualnie pracy – Kasi, która w wyszukiwarkę wpisała “Praca pracownik produkcji Poznań”) oraz do kandydatów pasywnych (osób, które nie szukają pracy, ale być może lepsze warunki skłonią ich do zmiany pracodawcy).